Snelheid skeeleren

Langere afstanden afleggen wordt makkelijker als je met zo min mogelijk energie zo veel mogelijk snelheid weet te maken en vast te houden. Je houding en afzet bepalen in welke mate je op snelheid kunt skeeleren.

Snelheid skeeleren 1: gratis snelheid

Gratis snelheid, dat klinkt je vast als muziek in de oren. Misschien profiteer je hier al van, dan heb je van nature een goede manier om je afzet in te zetten. Wat is gratis snelheid? Wanneer je je afzet tijdens het skeeleren, haal je je been terug om vervolgens weer in te zetten voor de volgende afzet. Veel beginnende skeeleraars bewegen hun been hierbij alleen zijwaarts. Om ‘gratis’ snelheid te krijgen, moet je deze beweging wat aanpassen.

Na je afzet met je rechterbeen beweeg je je been niet zijwaarts naar binnen, maar beweeg je je been naar achteren. Je hak gaat daarbij licht in de richting van je billen. Op het moment dat je met links wilt gaan afzetten, zwiep je je rechterbaan naar voren om daarop te rollen. Deze voorwaartse beweging zorgt ervoor dat je meer snelheid vast houdt en extra vaart maakt. Doe dit zowel met links als rechts en snelheid maken kost je minder moeite. Dit is de eerste stap naar op snelheid skeeleren.

Snelheid skeeleren 2: de afzet

De tweede stap naar op snelheid skeeleren is het trainen van je afzet. Dat doe je als volgt:

  • Steun met beide handen op 1 been
  • Breng je gewicht op hetzelfde been
  • Zet herhaaldelijk af met je andere been, terwijl je blijft rollen op je eerste been

Herhaal deze oefening door van de rol van je benen om te draaien. Een andere variant is door niet met je handen op hetzelfde been te steunen, maar door op beide benen te steunen. Zo verbeter je je afzet en leer je op snelheid skeeleren.

Snelheid skeeleren 3: houding

Rechtop staand vang je de meeste weerstand en rem je sneller af. Bij het op snelheid skeeleren is het dus van belang om goed door je knieën te zakken en je rug zoveel mogelijk richting een horizontale houding te bewegen. Zo verminder je de luchtweerstand en verlies je minder snelheid.

Voorkom dat je een holte creëer in je onderrug, dat veroorzaakt een pijnlijke rug. Je onderrug moet een bolle vorm hebben. Om dit voor elkaar te krijgen is een handig trucje: breng je heupen naar voren, dan krijg je vanzelf een bolle rug.